Έχοντας περάσει αρκετά χρόνια μελετώντας , δοκιμάζοντας και αγοράζοντας ρολόγια - πέραν των χρονογράφων που απαρτίζουν σημαντικό κομμάτι της συλλογή μου - ανέκαθεν με έλκυαν ρολόγια τα οποία είχαν τη δυνατότητα να απεικονίζουν περισσότερες της μιας ζώνες ώρας. Ξεκίνησα με παραδοσιακά GMTs όπως τα Rolex (1675 και 126710) ή το Grand Seiko SBGJ225 που ακόμα έχω, αλλά πάντα είχα την αίσθηση του ανεκπλήρωτου.
Για μεγάλο διάστημα κοιτούσα τα Worldtimers. Τα ρολόγια δηλαδή με το δίσκο Louis Cottier όπως λέγεται προς τιμήν του Ελβετού Ωρολογοποιού που τον εφηύρε το 1931 και που έχουν τη δυνατότητα να απεικονίζουν στο dial τις 24 ζώνες ώρες και την ώρα φυσικά σε αυτές.
Το εν λόγω complication, πέραν από εντυπωσιακό είναι και ιδιαιτέρως χρήσιμο, ειδικά αν λόγω δουλειάς θέλεις εύκολα να ξέρεις τι ώρα είναι σε διαφορετικά σημεία του πλανήτη με ένα κοίταγμα του dial. Να σημειώσω εδώ, ότι στην περίπτωση των Worldtimers υπάρχουν περιορισμοί, καθώς δεν ακολουθούν οι πάντες τα διεθνώς συμφωνηθέντα πρότυπα, με αποτέλεσμα να μην έχουν όλα τα timezones offset μιας ώρας από την UTC ώρα. Υπάρχουν αν δεν κάνω λάθος και 7 timezones με offset μισής ώρας ή ακόμα και 15 λεπτών.
Με αυτό το σκεπτικό και για μεγάλο χρονικό διάστημα, είχα βάλει στο μάτι ένα Lange 1 Time Zone. Έχοντας όμως ήδη στην κατοχή μου ένα Grand Lange 1 moonphase, θεώρησα υπερβολή να προσθέσω στη συλλογή ένα ρολόι του ιδίου πρακτικά μοντέλου και κάπου εκεί άλλαξα γραμμή πλεύσης.
Μπήκα στη διαδικασία να αναζητήσω ένα ρολόι το οποίο θα είναι ο απόλυτος ταξιδιωτικός σύντροφος μου. Τα κριτήρια που ετέθησαν ήταν:
· Να είναι GMT αλλά να μη μοιάζει με GMT καθώς έχω ήδη 3.
· Nα μπορεί να κάνει ότι περίπου κάνει ένα worldtimer αλλά χωρίς τους περιορισμούς του Worldtimer.
· Ιδανικά να είναι μιας εταιρίας της οποίας ρολόι δεν έχω στη συλλογή μου
· Και φυσικά να μου αρέσει τόσο, ώστε να δικαιολογεί την αύξηση της ούτως ή άλλως πολυπληθούς συλλογής μου.
Για κάποιο διάστημα «ταλαιπωρήθηκα» με το Senator Cosmopolite της Glashutte Original αλλά το απέρριψα λόγω μεγέθους (44mm γαρ).
Έχοντας δοκιμάσει δύο φορές στο παρελθόν το Duometre στην έκδοση με χρονογράφο αλλά και το Quantieme Lunaire και ξέροντας ότι μπορώ να το υποστηρίξω στον καρπό μου, είχα πάντα στο μυαλό μου ότι το Unique Travel time θα μπορούσε να είναι η κατάληξη στην αναζήτηση μου. Το μόνο που με απέτρεπε ήταν το υλικό της κάσας καθώς ο ροζ χρυσός σε 42άρι ρολόι «φωνάζει» από πολύ μακριά με ό,τι συνεπάγεται αυτό στις μέρες μας. Ειδικά αν το ρολόι θέλεις να το φοράς στα ταξίδια σου χωρίς να τρέμει η ψυχή σου μη χάσεις το χέρι σου.
Σε ατσάλι το ρολόι δεν κυκλοφορεί, οπότε η μοναδική εναλλακτική που απέμενε ήταν ο λευκός χρυσός. Το πρόβλημα ωστόσο είναι ότι το συγκεκριμένο μοντέλο σε λευκό χρυσό έχει κυκλοφορήσει μόνο σε περιορισμένες εκδόσεις δύο φορές όλες και όλες (100 και 200 κομμάτια αντίστοιχα).
Κοινώς, τρέχα γύρευε…
Όντας πεπεισμένος ότι πολύ δύσκολα θα βρω αυτό που ψάχνω το όλο θέμα μπήκε στο πάγο. Πέρασε ένας χρόνος ή και περισσότερο απ’ ότι θυμάμαι, και προ καιρού σε μια συνομιλία που είχα με έναν dealer στη Γαλλία με τον οποίο έχουμε επαφή μου ανέφερε το ρολόι που σας παρουσιάζω. Συνοπτικές οι διαδικασίες, παρότι για άλλη μια φορά είχα πει στον εαυτό μου πως δε θα αγοράσω άλλο ρολόι. Αυτό όμως δε μπορούσα να το προσπεράσω…
Την αξία της Jeager Le Coultre δε νομίζω ότι υπάρχει ωρολογόφιλος που δεν την αναγνωρίζει. Ιδρυθείσα το 1833, γράφει σχεδόν 200 χρόνια ιστορία. Έχει κατασκευάσει πάνω από 1000 μηχανές και έχει πάνω από 400 πατέντες. Στα επιτεύγματα της ο μικρότερος μηχανισμός στον κόσμο, ρολόγια απίστευτης πολυπλοκότητας καθώς και ο σχεδόν αέναος μηχανισμός που κοσμεί το εσωτερικό του επιτραπέζιου ρολογιού Atmos. Ο πολύς κόσμος την ξέρει για το Reverso αλλά όσοι ασχολούνται λίγο περισσότερο γνωρίζουν ότι υπάρχουν πολύ περισσότερα από αυτό να δει κανείς και να ανακαλύψει.
Επίσης, είναι γνωστό ότι καλίμπρα της έχει χρησιμοποιηθεί και από τους 3 μεγάλους της Ωρολογοποιίας και όχι σε τυχαία μοντέλα (PP στο ναυτίλο, VC και AP στο Royal Oak) γι’ αυτό και της αποδίδεται ο τίτλος ‘the watchmaker of the watchmakers’ (Ο ωρολογοποιός των ωρολογοποιών).
Περισσότερα γι΄αυτό εδώ:
https://revolutionwatch.com/i-am-legend-the-jaeger-lecoultre-calibre-920/Το Duometre Unique Travel Time είναι το τελευταίο τη οικογένειας των Duometre και παρουσιάστηκε το 2013. Αρχικά σε περιορισμένη έκδοση 100 τεμαχίων με κάσα 18Κ Λευκού Χρυσού με διάθεση αποκλειστικά από την Boutique της JLC στην Place Vendome 7-9 στο Παρίσι. Αυτός είναι και ο λόγος που το 7 και το 9 στο δίσκο των Jumping Hours στην εν λόγω έκδοση έχει κόκκινο χρώμα και όχι μαύρο όπως όλες οι υπόλοιπες.
Το ρολόι που σας παρουσιάζω είναι ένα από αυτά τα 100.
Το Duometre Unique Travel Time είναι ένα ρολόι ποίημα. Ναυαρχίδα της JLC στις εμπορικές σειρές, χειροποίητο κατά βάση, κουρδιστό, 42αρι αλλά με στενό Lug to Lug 50,4 μπορεί να φορεθεί και σε μικρότερους καρπούς. Με ύψος 13,65 χωράει εύκολα κάτω από το μανίκι. Ο χαρακτήρας του είναι αμπιγέ αλλά μπορείς εύκολα να το συνδυάσεις και με casual εμφάνιση. Ειδικά στην έκδοση της κάσας με το λευκό χρυσό.
To dial χωρίζεται πρακτικά σε 3 μέρη.
Στο αριστερό με τα jumping hours απεικονίζεται η ώρα στην τοποθεσία αναφοράς.
Η ώρα αναφοράς ελέγχεται από τα 2 pushers που έχουμε στο αριστερό τμήμα της κάσας τα οποία όπως φαντάζεστε μεταβάλλουν τη ζώνη ώρας μπροστά και πίσω. Ταυτόχρονα, μετακινούνται και ο δίσκος με το βόρειο ημισφαίριο, όπως και οι ενδείξεις μέρας – νύχτας. Η αίσθηση στο πάτημα είναι άκρως απολαυστική. Για να είμαι ειλικρινής, αν τη συγκρίνω με το πάτημα του pusher στο Lange που έχω δε μπορώ να διακρίνω διαφορά. Η ρύθμιση των λεπτών αναφοράς γίνεται μέσω της κορώνας με βήματα του ενός λεπτού. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι στο Duometre δεν υπάρχει κανένας περιορισμός στο offset τo οποίo μπορείς να θέσεις.
Στο δεξί έχουμε την τοπική ώρα στην Ελλάδα, ενώ στο κάτω κομμάτι έχουμε το βόρειο ημισφαίριο και ενδείξεις μέρας και νύχτας ανάλογα με το timezone που έχουμε επιλέξει.
Πέραν αυτών έχουμε και δύο ενδείξεις power reserve στις οποίες θα αναφερθώ στη συνέχεια.
Στο εσωτερικό του ρολογιού η καλίμπρα είναι η 383. Με χειροποίητο φινίρισμα πραγματικά αψεγάδιαστο, Cotes de Geveve και anglage διακόσμηση, 498 components με 54 ρουμπίνια. Πρόκειται πρακτικά για δύο μηχανές σε μια. Δύο βαρέλια εκ των οποίων το κάθε ένα εξυπηρετεί διαφορετικό σκοπό. Το ένα για το κομμάτι που μηχανισμού που είναι υπεύθυνο για το χρόνο και το άλλο για το κομμάτι που χειρίζεται τα complications (εξ ου και τα δύο power reserves στο dial). Με αυτόν τον τρόπο δεν επηρεάζεται καθόλου το κομμάτι της χρονομετρίας η οποία φυσικά είναι εντός ορίων χρονομέτρου.
Τα δύο βαρέλια κουρδίζονται από την κορώνα περιστρέφοντας την μπροστά και πίσω. Με κίνηση κατά τη φορά των δεικτών του ρολογιού κουρδίζεις το βαρέλι που τροφοδοτεί τα complications και με κίνηση κατά την αντίθετη φορά κουρδίζεις το βαρέλι που τροφοδοτεί το ρολόι.
Η Κορώνα δεν είναι βιδωτή και έχει 3 θέσεις. Η θέση 1 για το κούρδισμα, η θέση 2 για την ώρα αναφοράς σε βήματα του ενός λεπτού και η θέση 3 όπου όλοι οι δείκτες κινούνται και ρυθμίζονται συντονισμένα.
Η κάσα, όπως ήδη ανέφερα 18Κ λευκός χρυσός με γυαλισμένα και βουρτσισμένα μέρη τα οποία εναλλάσσονται αρμονικά και συνθέτουν μια άρτια αισθητικά εικόνα. Στο πίσω μέρος έχουμε φυσικά open case και περιφερειακά ενδείξεις με το offset στα διαφορετικά timezones αν χρειαστεί να ανατρέξει κανείς.
Υδοτοστεγανότητα 50 μέτρων αν είναι κανείς αρκετά τρελός για να το φέρει ποτέ σε επαφή με το νερό.
Τελειώνοντας, να πω ότι το φινίρισμα είναι πραγματικά σε άλλο επίπεδο. Η κάσα, τα lugs τα οποία είναι λαξευμένα και όχι βιδωτά, η μηχανή αφήνουν τον παρατηρητή έκθαμβο. ΥΩ χωρίς αμφιβολία και σε εύρος τιμής που θα έπρεπε να είναι πολύ υψηλότερη αν τα κριτήρια της αγοράς ήταν διαφορετικά.
Αναλυτικό video παρουσίασης του ρολογιού μπορείτε να δείτε στο ακόλουθο link:
https://www.youtube.com/watch?v=YhUSX3aJhhk&t=549s