.......
Ο μηχανισμός ενός μηχανικού ρολογιού είναι ένα μικροσκοπικό αλλά περίπλοκο σύστημα εξαρτημάτων τα οποία, σε απόλυτη αρμονία, λειτουργούν ομαλά. Τα εξαρτήματα αυτά, ντελικατα όπως είναι (ειδικά αυτά του μηχανισμού διαφυγής), επηρεάζονται από εξωτερικούς παράγοντες, όπως κραδασμοί, υγρασία, μεταβολές θερμοκρασίας... Όμως την σημαντικότερη επιρροή την έχει η θέση του ρολογιού, είτε στον καρπό , είτε εκτός καρπού. Η θέση του ρολογιού καθορίζει το πώς η βαρύτητα επηρεάζει τα κινούμενα μέρη του μηχανισμού και ειδικότερα το σύστημα διαφυγής (escapement).
Με άλλα λόγια, η χρονομετρία του ρολογιού μεταβάλλεται ανάλογα με την θέση του, εάν είναι "ξαπλωτό" ( dial up) ή στο πλάι ( crown up/down). Αυτή η αλλαγή στην χρονομετρία ανάλογα με την θέση ονομάζεται "positional error", ή αν θέλετε, σφάλμα θέσης ( δεν ξέρω εάν το αποδίδω σωστά ).
..............
Σημείωση.
Διάβασα με ΠΡΟΣΟΧΗ, όλες τις αναρτήσεις του φίλου Γιώργου, Gnl1977,
και τα "συμπληρώματα" που θα προσθέσω, απλώς αναφέρονται σε κάποιες κάποιες τεχνικές λεπτομέρειες σχεδιασμού / κατασκευής, που προσδίδουν στους μηχανισμούς ποιότητα , διάρκεια, και υποστηρίζουν την σωστή λειτουργία, ανεξάρτητα από εξωτερικούς παράγοντες.
Η εύρυθμη λειτουργία, προϋποθέτει μικρές ανοχές, ώστε τα αποτελούντα τον όλο μηχανισμό, να έχουν σταθερότητα θέσης, και να μην έχουν "μπόσικα", ελευθερίες μεταξύ τους. Κάθε ελευθερία κίνησης, μεταφράζεται σε ανακριβή λειτουργία, και πιθανόν, σε εμπλοκές.
Ενας καλός μηχανισμός, και για την κατανόηση, θεωρούμε ότι εξετάζουμε έναν απλό, δευτερόλεπτα, λεπτά, ώρα, είτε αυτόματο, είτε χειροκουρδιστό, άντε, ας βάλουμε και μια ημερομηνία σαν complication.
Βάζουμε αυτόν τον περιορισμό, ώστε να συγκρίνουμε "ομοιους" μηχανισμούς, και εννοώ, με περίπου τον αυτό αριθμό εξαρτημάτων βασικής διάταξης.
Αρα, καλύτερος κατασκευαστικά, πιο προσεγμένος, πιο μελετημένος, είναι ένας μηχανισμός, με πολλά σημεία στήριξης, δηλαδή ρουμπίνια, που ΚΑΙ καθορίζουν επακριβώς τις θέσεις στήριξης του κάθε εξαρτήματος ( άξονα περιστροφής και τις εμπλοκές των γραναζιών ), αλλά ΚΑΙ περιορίζουν τις απώλειες λόγω τριβών, φθορές από στραβοπατήματα, κλπ.
Ενα αντίστοιχο χαρακτηριστικό, είναι και ο αριθμών γεφυρών, που αποτελούν τον μηχανισμό. Φυσικά, αυτό καθορίζεται και από την αρχιτεκτονική του μηχανισμού, μικρός μηχανισμός, εκτεινόμενος σε ύψος, ή μεγάλος μηχανισμός, με μικρό ύψος.
Κάθε γέφυρα, περικλείει μέρος του μηχανισμού, και φέρει τα σημεία στήριξης των διατάξεων, σύνολα γραναζιών, κλπ.
Αρα, ένας μηχανισμός, με αρκετές γέφυρες και αριθμό ρουμπινιών ( jewels ), θεωρητικά, είναι καλύτερος από ενα αντίστοιχο, με μόνο 2 -3 γέφυρες, και χαμηλό αριθμό ρουμπινιών.
Για να γίνουν κατανοητά αυτά, θα πρέπει κάποιος να δεί video αποσυναρμολήγησης μηχανισμών, για να δεί, πως ξεκινάει η αποσυναρμολόγηση, γέφυρα - γέφυρα, με την αφαίρεση των ενδιάμεσων διατάξεων, μέχρι την κεντρική γέφυρα - πλάκα, όπου επάνω της συναρμολογούνται όλα τα υπόλοιπα.