ΒΑΛΒΙΔΑ ΔΙΑΦΥΓΗΣ ΗΛΙΟΥ (HEV Helium Escape Valve)
Πολλά καταδυτικά ρολόγια τα τελευταία χρόνια έχουν αποκτήσει βαλβίδα διαφυγής Ηλίου γνωστή και ως H E V (Helium Escape Valve), η οποία μπορεί να είναι αυτόματη ή χειροκίνητη (με τη μορφή κορώνας). Λόγω άγνοιας υπάρχει μια παραφιλολογία για το σκοπό και τη χρήση της. Και πρώτα πρώτα να ξεκαθαρίσουμε πως η βαλβίδα δεν έχει καμία απολύτως σχέση με καταδύσεις. Πόσο μάλλον με καταδύσεις μικτών αερίων (και Ηλίου). Σύμφωνα με τo νόμο του Μπόιλ (Boyle) ο όγκος ενός αερίου σε σταθερή θερμοκρασία είναι αντιστρόφως ανάλογος της πίεσής του. Δηλαδή, αύξηση της πίεσης οδηγεί σε μείωση του όγκου ενός αερίου. Σε καταδύσεις κορεσμού (saturation diving), όταν οι δύτες δεν εργάζονται, βρίσκονται μέσα στο σταθμό βάσης, όπου ζουν σε ένα περιβάλλον που έχει την ίδια πίεση με το βάθος που εργάζονταν (υπερβαρικό περιβάλλον) και συνεχίζουν να αναπνέουν το ίδιο μείγμα αερίων που ανέπνεαν κατά την κατάδυση (αν ανέπνεαν κατά την κατάδυση 15% Ο, 70% Ηe και 15% Ν, το ίδιο μείγμα αναπνέουν και μέσα στο σταθμό).
Όταν τελειώσει το έργο που έκαναν ανεβαίνουν στην επιφάνεια, όπου συνεχίζουν να ζουν σε συμπιεσμένο περιβάλλον για μερικές ώρες έως αρκετές ημέρες, αποσυμπιεζόμενοι σιγά σιγά, έως ότου φτάσουν σε επίπεδα ατμοσφαιρικής πίεσης. Κατά τη διάρκεια παραμονής στο σταθμό, τα πολύ μικρά μόρια του Ηλίου (He) διαπερνούν τις μονώσεις του ρολογιού και εισέρχονται στην κάσα. Κατά τη διάρκεια της αποσυμπίεσης το παγιδευμένο Ήλιο δεν προλαβαίνει να διαφύγει από την κάσα και, μένοντας πιστό στο νόμο του Μπόιλ, διαστέλλεται με αποτέλεσμα το "πέταγμα" ή το σπάσιμο του κρυστάλλου του ρολογιού. Η λύση του προβλήματος είναι η αυτόματη βαλβίδα διαφυγής Ηλίου (ΗeV) που επιτρέπει στο διασταλμένο Ήλιο να φύγει από την κάσα. Όπως φαίνεται η βαλβίδα έχει χρησιμότητα μόνο σε σταθμούς υπερβαρικού περιβάλλοντος και απολύτως καμία στις καταδύσεις
(πηγή Wikipedia)